Modulhandbuch
Betrieb & Management
Wintersemester 2024
Stand: 26. September 2024
Modul M0523: Betrieb & Management |
Modulverantwortlicher | Prof. Matthias Meyer |
Zulassungsvoraussetzungen | Keine |
Empfohlene Vorkenntnisse | Keine |
Modulziele/ angestrebte Lernergebnisse | Nach erfolgreicher Teilnahme haben die Studierenden die folgenden Lernergebnisse erreicht |
Fachkompetenz | |
Wissen |
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Fertigkeiten |
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Personale Kompetenzen | |
Sozialkompetenz |
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Selbstständigkeit |
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Arbeitsaufwand in Stunden | Abhängig von der Wahl der Lehrveranstaltungen |
Leistungspunkte | 6 |
Zuordnung zu folgenden Curricula |
Bauingenieurwesen: Kernqualifikation: Pflicht Bioverfahrenstechnik: Kernqualifikation: Pflicht Chemical and Bioprocess Engineering: Kernqualifikation: Pflicht Chemie- und Bioingenieurwesen: Vertiefung Chemie- und Bioingenieurwesen: Wahlpflicht Computer Science: Kernqualifikation: Pflicht Data Science: Kernqualifikation: Pflicht Elektrotechnik: Kernqualifikation: Pflicht Energietechnik: Kernqualifikation: Pflicht Environmental Engineering: Kernqualifikation: Pflicht Flugzeug-Systemtechnik: Kernqualifikation: Pflicht Informatik-Ingenieurwesen: Kernqualifikation: Pflicht Information and Communication Systems: Kernqualifikation: Pflicht Luftfahrttechnik: Kernqualifikation: Pflicht Materials Science and Engineering: Kernqualifikation: Pflicht Materialwissenschaft: Kernqualifikation: Pflicht Mechanical Engineering and Management: Kernqualifikation: Pflicht Mechatronics: Kernqualifikation: Pflicht Mediziningenieurwesen: Kernqualifikation: Pflicht Microelectronics and Microsystems: Kernqualifikation: Pflicht Produktentwicklung, Werkstoffe und Produktion: Kernqualifikation: Pflicht Regenerative Energien: Kernqualifikation: Pflicht Schiffbau und Meerestechnik: Kernqualifikation: Wahlpflicht Theoretischer Maschinenbau: Kernqualifikation: Pflicht Verfahrenstechnik: Kernqualifikation: Pflicht Wasser- und Umweltingenieurwesen: Kernqualifikation: Pflicht |
Lehrveranstaltung L2993: Current issues in behavioral economics |
Typ | Seminar | |
SWS | 2 | |
LP | 2 | |
Arbeitsaufwand in Stunden | Eigenstudium 32, Präsenzstudium 28 | |
Prüfungsart | Referat | |
Prüfungsdauer und -umfang | 30 Minuten | |
Dozenten | Prof. Timo Heinrich | |
Sprachen | EN | |
Zeitraum |
WiSe/ |
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Inhalt |
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Literatur | Wird noch bekanntgegeben. |
Lehrveranstaltung L3247: Behavioral Science in Business: Research Methods for Organizations |
Typ | Projekt-/problembasierte Lehrveranstaltung |
SWS | 2 |
LP | 2 |
Arbeitsaufwand in Stunden | Eigenstudium 32, Präsenzstudium 28 |
Prüfungsart | Fachtheoretisch-fachpraktische Arbeit |
Prüfungsdauer und -umfang | Ausarbeitung und Präsentation in Kleingruppen, Peer Review anderer Präsentationen |
Dozenten | Prof. Tim Schweisfurth, Harold Gamero Maldonado |
Sprachen | EN |
Zeitraum | WiSe |
Inhalt |
Description: This course is designed to equip master students with advanced research skills and tools, tailored for the dynamic landscapes of organizational behaviour and decision sciences, in times of distributed organizations and open innovation. Relying on a research-based approach, students will have the opportunity to apply the theoretical foundations and gain expertise from a hands-on project. Grading: The overall grade will be based on:
Tentative structure:
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Literatur |
Cooper, D. R., & Schindler, P. (2014). Business research methods. Mcgraw-hill. Hair Jr, J., Page, M., & Brunsveld, N. (2019). Essentials of business research methods. Routledge. Hine, D., & Carson, D. (Eds.). (2007). Innovative methodologies in enterprise research. Edward Elgar Publishing. Lee, N., & Lings, I. (2008). Doing business research: a guide to theory and practice. Sage |
Lehrveranstaltung L3193: Future Trends |
Typ | Seminar |
SWS | 2 |
LP | 3 |
Arbeitsaufwand in Stunden | Eigenstudium 62, Präsenzstudium 28 |
Prüfungsart | Schriftliche Ausarbeitung |
Prüfungsdauer und -umfang | Abgabe eines Portfolios am Semesterende |
Dozenten | Prof. Christian Lüthje |
Sprachen | EN |
Zeitraum | WiSe |
Inhalt |
The Future Trends Seminar is part of the inter-university two-semester INTIE program (Interdisciplinary Innovation and Entrepreneurship). In this seminar, students from different disciplines and universities work together. The focus of the seminar is the analysis of trends and markets with the aim to identify promising areas for innovative, future-compatible and sustainable business ideas. Students learn to evaluate trends of different levels and areas (e.g. megatrends, societal trends, technological trends) and to relate them to each other. They also engage with the basic approach of user/customer-centered innovation and gain experience in conducting interviews. Furthermore, they learn how to evaluate the potential of markets. In addition to these professional topics, another goal of this seminar is personal development and reflection. Thus, students are asked to look at personal resources and goals regarding the founding of an innovative startup in an interdisciplinary team. The seminar includes phases of group work as well as input from experts from practice and science and presentations by the participants. You can only participate in the seminar if you have been admitted to the INTIE program. |
Literatur |
Wird im Seminar bekanntgegeben. |
Lehrveranstaltung L1711: Innovation Debates |
Typ | Projekt-/problembasierte Lehrveranstaltung |
SWS | 2 |
LP | 2 |
Arbeitsaufwand in Stunden | Eigenstudium 32, Präsenzstudium 28 |
Prüfungsart | Fachtheoretisch-fachpraktische Arbeit |
Prüfungsdauer und -umfang | 3 Präsentationen der schriftlichen Ausarbeitung à 20 Minutes |
Dozenten | Prof. Daniel Heiner Ehls |
Sprachen | EN |
Zeitraum | WiSe |
Inhalt |
Scientific knowledge grows continuously but also experiences certain alignments over time. For example, early cultures had the believe of a flat earth while latest research has a spherical earth model. Also in social science and business management, from time to time certain concepts that have even been the predominant paradigm are challenged by new observations and models. Consequently, certain controversies emerge and build the base for advancing theory and managerial practice. With this lecture, we put ourselves in the middle of heated debates for informed academics and practitioners of the day after tomorrow. The lecture targets several controversies in the domain of technology strategy and innovation management. By the classical academic method and the novel problem based learning format of a structured discussion, a given controversy is scrutinized. On selected topics, students will discuss a dispute and gain a thorough understanding. Specifically, based on a brief introduction of a motion, a affirmative constructive as well as a negative constructive is presented by two different student groups. Each presentation is followed by a response of the other group and questions from the class. Topics range from latest theories and concepts for value capture, to the importance of operating within a global marketplace, to cutting edge approaches for innovation stimulation and technology management. Consequently, this lecture deepens the knowledge in technology strategy and innovation management (TIM), enables a critical thinking and thought leadership. |
Literatur |
1. Course notes and materials provided before the lecture 2. Leiblein/ Ziedonis (2011): Technology Strategy and innovation management. Edward Elgar Publishing Ltd (optional) |
Lehrveranstaltung L3298: Costing and Business Negotiations for Engineers |
Typ | Vorlesung |
SWS | 2 |
LP | 2 |
Arbeitsaufwand in Stunden | Eigenstudium 32, Präsenzstudium 28 |
Prüfungsart | Fachtheoretisch-fachpraktische Arbeit |
Prüfungsdauer und -umfang | folgt |
Dozenten | Asaduzzaman Kagozi |
Sprachen | EN |
Zeitraum | WiSe |
Inhalt |
1) To provide students with a comprehensive understanding of costing needs for business it’s process, principles and techniques. 2) To develop students' skills in analyzing project costs, estimating budgets, and managing project finances effectively. 3) To equip students with negotiation strategies and techniques for successful business interactions and contract management. |
Literatur |
Lehrveranstaltung L1231: Management und Unternehmensführung |
Typ | Vorlesung |
SWS | 2 |
LP | 2 |
Arbeitsaufwand in Stunden | Eigenstudium 32, Präsenzstudium 28 |
Prüfungsart | Klausur |
Prüfungsdauer und -umfang | 60 Minuten |
Dozenten | Prof. Christian Ringle, Janna Ehrlich |
Sprachen | DE |
Zeitraum | WiSe |
Inhalt |
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Literatur |
- Bea, F.X.; Haas, J.: Strategisches Management, 5. Auflage, Stuttgart 2009. |
Lehrveranstaltung L0863: Marketing |
Typ | Vorlesung |
SWS | 2 |
LP | 2 |
Arbeitsaufwand in Stunden | Eigenstudium 32, Präsenzstudium 28 |
Prüfungsart | Klausur |
Prüfungsdauer und -umfang | |
Dozenten | Prof. Christian Lüthje |
Sprachen | EN |
Zeitraum | WiSe |
Inhalt |
Contents Basics of Marketing The philosophy and fundamental aims of marketing. Contrasting different marketing fields (e.g. business-to-consumer versus business-to-business marketing). The process of marketing planning, implementation and controlling Strategic Marketing Planning How to find profit opportunities? How to develop cooperation, internationalization, timing, differentiation and cost leadership strategies? Market-oriented Design of products and services How can companies get valuable customer input on product design and development? What is a service? How can companies design innovative services supporting the products? Pricing What are the underlying determinants of pricing decision? Which pricing strategies should companies choose over the life cycle of products? What are special forms of pricing on business-to-business markets (e.g. competitive bidding, auctions)? Marketing Communication What is the role of communication and advertising in business-to-business markets? Why advertise? How can companies manage communication over advertisement, exhibitions and public relations? Sales and Distribution How to build customer relationship? What are the major requirements of industrial selling? What is a distribution channel? How to design and manage a channel strategy on business-to-business markets? Knowledge Students will gain an introduction and good overview of
Skills Based on the acquired knowledge students will be able to:
Social Competence The students will be able to
Self-reliance The students will be able to
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Literatur |
Homburg, C., Kuester, S., Krohmer, H. (2009). Marketing Management, McGraw-Hill Education, Berkshire, extracts p. 31-32, p. 38-53, 406-414, 427-431 Bingham, F. G., Gomes, R., Knowles, P. A. (2005). Business Marketing, McGraw-Hill Higher Education, 3rd edition, 2004, p. 106-110 Besanke, D., Dranove, D., Shanley, M., Schaefer, S. (2007), Economics of strategy, Wiley, 3rd edition, 2007, p. 149-155 Hutt, M. D., Speh, T.W. (2010), Business Marketing Management, 10th edition, South Western, Lengage Learning, p. 112-116 |
Lehrveranstaltung L3140: Nachhaltige Unternehmensführung in der Praxis |
Typ | Projekt-/problembasierte Lehrveranstaltung |
SWS | 2 |
LP | 2 |
Arbeitsaufwand in Stunden | Eigenstudium 32, Präsenzstudium 28 |
Prüfungsart | Fachtheoretisch-fachpraktische Arbeit |
Prüfungsdauer und -umfang | 60 Minuten |
Dozenten | Stefan Klebert |
Sprachen | DE |
Zeitraum |
WiSe/ |
Inhalt |
Die universelle Herausforderung für Studenten ist es, das im Studium erlernte Wissen in einen praktischen |
Literatur |
Es wird kein Lehrbuch benötigt.
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Lehrveranstaltung L3251: Patentrecht als Teil des Gewerblichen Rechtsschutzes |
Typ | Vorlesung |
SWS | 2 |
LP | 2 |
Arbeitsaufwand in Stunden | Eigenstudium 32, Präsenzstudium 28 |
Prüfungsart | Klausur |
Prüfungsdauer und -umfang | 90 min |
Dozenten | Dr. Klaus Oppermann |
Sprachen | DE |
Zeitraum |
WiSe/ |
Inhalt |
Gibt es eine Alternative für mich in der Berufswelt neben der Forschung und der Industrie ? Ja, die gibt es, und zwar in Gestalt des Berufsbildes: Patentanwalt. In der Veranstaltung werden erste Ein- und Ausblicke unter rechtlichen Gesichtspunkten auf dieses faszinierende Betätigungsfeld gegeben. Dabei wird sowohl die Entstehung als auch die Durchsetzung des Rechts beleuchtet. |
Literatur |
Lehrveranstaltung L0709: Project Management |
Typ | Vorlesung |
SWS | 2 |
LP | 2 |
Arbeitsaufwand in Stunden | Eigenstudium 32, Präsenzstudium 28 |
Prüfungsart | Klausur |
Prüfungsdauer und -umfang | |
Dozenten | Prof. Carlos Jahn |
Sprachen | EN |
Zeitraum | WiSe |
Inhalt |
The lecture “project management” aims at characterizing typical phases of projects. Important contents are: possible tasks, organization, techniques and tools for initiation, definition, planning, management and finalization of projects. This will also be deepened by exercises within the framework of the event. The following topics will be covered in the lecture:
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Literatur |
Project Management Institute (2017): A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide) 6. Aufl. Newtown Square, PA, USA: Project Management Institute. DeMarco, Tom (1997). The Deadline: A Novel About Project Management. DIN Deutsches Institut für Normung e.V. (2009). Projektmanagement - Projektmanagementsysteme - Teil 5: Begriffe. (DIN 69901-5) Frigenti, Enzo and Comninos, Dennis (2002). The Practice of Project Management. Haberfellner, Reinhard (2015). Systems Engineering: Grundlagen und Anwendung Harrison, Frederick and Lock, Dennis (2004). Advanced Project Management: A Structured Approach. Heyworth, Frank (2002). A Guide to Project Management. ISO - International Organization for Standardization (2012). Guidance on Project Management. (21500:2012(E)) Kerzner, Harold (2013). Project Management: A Systems Approach to Planning, Scheduling, and Controlling. Lock, Dennis (2018). Project Management. Martinelli, Russ J. and Miloševic, Dragan (2016). Project Management Toolbox: Tools and Techniques for the Practicing Project Manager. Murch, Richard (2011). Project Management: Best Practices for IT Professionals. Patzak, Gerold and Rattay, Günter (2009). Projektmanagement: Leitfaden zum Management von Projekten, Projektportfolios, Programmen und projektorientierten Unternehmen. |
Lehrveranstaltung L3194: Prototype & Pitch |
Typ | Seminar |
SWS | 2 |
LP | 3 |
Arbeitsaufwand in Stunden | Eigenstudium 62, Präsenzstudium 28 |
Prüfungsart | Fachtheoretisch-fachpraktische Arbeit |
Prüfungsdauer und -umfang | Bewertung der Teamleistung anhand mehrerer Pitches und des erzielten Fortschritts |
Dozenten | Prof. Christian Lüthje |
Sprachen | EN |
Zeitraum | WiSe |
Inhalt |
The Protoype & Pitch Seminar is part of the inter-university two-semester INTIE program (Interdisciplinary Innovation and Entrepreneurship). In this seminar, students develop a business idea to start a company in an interdisciplinary team. An iterative approach based on design thinking is taught. In this way, students learn methods for developing business ideas. Experts from practice and academia provide expertise in startup-relevant areas such as market validation, startup law, negotiations and marketing/sales. The central topic of the semester is the structure and execution of a convincing pitch. Each team pitches their project several times during the semester. Experts from academia and practice are on hand at all pitches to provide students with constructive feedback. In addition, students receive pitch training. Students also develop initial prototypes or mock-up prototypes of their start-up ideas to illustrate the solution and gather feedback from potential customers. Professors and experts from the field are also available for individual coaching of the teams. In addition, successful collaboration in the interdisciplinary start-up team will be revisited and deepened as a topic from the first semester (Future Trends Seminar). You can only participate in the seminar if you have been admitted to the INTIE program. For this, an application via the website intie.de is necessary. Participants should be enthusiastic about innovation and entrepreneurship. |
Literatur | Wird im Seminar bekanntgegeben. |
Lehrveranstaltung L2349: Rechnungswesen und Jahresabschluss |
Typ | Vorlesung |
SWS | 2 |
LP | 2 |
Arbeitsaufwand in Stunden | Eigenstudium 32, Präsenzstudium 28 |
Prüfungsart | Klausur |
Prüfungsdauer und -umfang | 60 min |
Dozenten | Prof. Matthias Meyer |
Sprachen | DE |
Zeitraum |
WiSe/ |
Inhalt |
Inhalte:
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Literatur |
Unterlagen: Die Inhalte werden hauptsächlich über entsprechend zur Verfügung gestellte Lernvideos vermittelt. Ergänzende Literatur: Ausgewählte Bücher:
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Lehrveranstaltung L1133: Recht für Ingenieure |
Typ | Vorlesung |
SWS | 2 |
LP | 2 |
Arbeitsaufwand in Stunden | Eigenstudium 32, Präsenzstudium 28 |
Prüfungsart | Klausur |
Prüfungsdauer und -umfang | 90 Minuten |
Dozenten | Markus A. Meyer-Chory |
Sprachen | DE |
Zeitraum | WiSe |
Inhalt |
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Literatur |
Notwendiger Gesetzestext (in Klausur erlaubt): Bürgerliches Gesetzbuch 72. Auflage , 2013 , dtv Beck-Texte 5001, ISBN 978-3-406-65707-8 Empfohlene Gesetzestexte:Arbeitsgesetze 83. Auflage, 2013 dtv Beck-Texte 5006 ISBN 978-3-406-65689-7 Empfohlene Literatur: Meurer Rechtshandbuch für Architekten und Ingenieure 1…Auflage -- erscheint Anfg 2014 Werner Verlag ISBN 978-3-8041-4342-5 |
Lehrveranstaltung L2669: Negotiation Management |
Typ | Projekt-/problembasierte Lehrveranstaltung |
SWS | 3 |
LP | 3 |
Arbeitsaufwand in Stunden | Eigenstudium 48, Präsenzstudium 42 |
Prüfungsart | Fachtheoretisch-fachpraktische Arbeit |
Prüfungsdauer und -umfang | Vorbereitung, Durchführung und Selbstreflektion zu einer simulierten Verhandlungssituation. Die fiktive Verhandlung hat einen Umfang von 4 ½ Präsenzstunden und erfordert ausführliche Vor- und Nachbereitung im Umfang von ca. 3 x 2 Stunden. Zum Abschluss ist ein Reflektionsbericht einzureichen. Weitere Prüfungsleistungen werden im Rahmen von Lernfortschrittsabfragen entlang der Vorlesung erbracht. |
Dozenten | Prof. Christian Lüthje |
Sprachen | EN |
Zeitraum | WiSe |
Inhalt |
General description of course content and course goals We negotiaate everday in privat and professional contexts. Leading negotiations successfully has a significant impact on future careers. Yet, we tend to have limited knowledge about the theory and empirical evidence regarding successful negotiating. Many people approach negotiations in a rather intuitive and unplanned way which often results in sub-optimal negotiation outcomes. The purpose
of this interactive and problem-based course is to theortically understand the strategies and process of negotiation
as practiced in a variety of business-related settings (e.g. negotiations about working conditions, negotiations with customers and suppliers). The course will highlight the components of an effective
negotiation (strategy, perparation, execution, evaluation) and offer the students the opportunity to analyze their own behavior in negotiations in order to improve. The course structure is experiential and problem-based, combining lectures, class discussion, mini-cases and small erxercises, and more comprehensive negotiation practices in longer sessions. Through participation in negotiation exercises, students will have the opportunity to practice their communication and persuasion skills and to experiment with a variety of negotiating strategies and tactics. Students will apply the lessons learned to ongoing, real-world negotiations. Content: The students will find answers to the following fundamental questions of negotiation strategies in theory and practice:
Knowledge Students know...
Skills Students are capable of...
Social Competence Students can...
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Literatur |
R.J. Lewicki / B. Barry / D.M. Saunders: Negotiation. Sixth Edition, McGraw-Hill, Boston, 2010. H. Raiffa: Negotiation analysis. Belknap Press of Harvard Univ. Press, Cambridge, Mass, 2007. R. Fisher / W. Ury: Getting to yes. Third edition. Penguin, New York, 2011. M. Voeth / U. Herbst: Verhandlungsmanagement: Planung, Steuerung und Analyse. Schäffer-Poeschel, Stuttgart, 2009. |
Lehrveranstaltung L1381: Öffentliches- und Verfassungsrecht |
Typ | Vorlesung |
SWS | 2 |
LP | 2 |
Arbeitsaufwand in Stunden | Eigenstudium 32, Präsenzstudium 28 |
Prüfungsart | Klausur |
Prüfungsdauer und -umfang | 90 min |
Dozenten | Klaus-Ulrich Tempke |
Sprachen | DE |
Zeitraum |
WiSe/ |
Inhalt |
Die Materien des öffentlichen Rechts sowie Verfahrensgang, Instanzenzug und Gerichtsbesetzung der Verwaltungsgerichtsbarkeit. Unterschiedliche Gewalten, Organe und Handlungsformen der Gewalten Grundbegriffe und Grundstrukturen der Grundrechte, grundrechtsgleiche Rechte Grundrechtsfähigkeit, objektive Funktionen und subjektiver Gewährleistungsgehalt von Grundrechten Die Menschenwürde als Leitprinzip der Verfassung Das allgemeine Persönlichkeitsrecht Die allgemeine Handlungsfreiheit Vorrausgesetzt: Eigene Ausgabe des Grundgesetzes (kostenlos bei der Landeszentrale für politische Bildung erhältlich) |
Literatur | Grundgesetz |